Vespa-entusiaster på åletur til ROFI-Centret


Med Hinnerup-Hadsten Old Timer Klub som arrangør havde 32 Vespa scootere og deres førere weekendbase i ROFI-Centret med stegte ål som hovedmenu

Den italienske Vespa scooter, der er en verdenssucces, blev fra omring 1950 et populært transportmiddel i Danmark og godt en halv snes år frem. For mange unge blev scooteren en livsstil, der resulterede i oprettelse af mange Vespa-klubber landet over med fælles ture for medlemmerne i både ind- og udland.

Der er stadig rigtig mange Vespa-entusiaster i alle dele af Danmark. Godt 30 af dem havde i weekenden 11.-12. juni med Hinnerup-Hadsten Old Timer Klub som arrangør base med overnatning, aftensmad og morgenmad i ROFI-Centret. Deltagerne, der kom fra flere dele af landet, startede scooterne i Hadsten lørdag morgen, spiste frokost i Søby ved Brande og var efter en tur på 176 km fremme ved ROFI-Centret sidst på dagen. Her blev de indkvarteret i centrets vandrerhjem, og middagen lørdag aften i centret bestod bl.a. af stegte ål.

Nostalgi, samvær og hygge

- Vi er på weekendtur en gang om året. Fast hvert femte år går turen til Skagen. I de mellemliggende år vælger vi forskellige destinationer, og i år blev det altså med overnatning i Ringkøbing. Vi kalder det for vores årlige åletur, for det er en tradition, at vi skal have stegte ål til middagen. Det understreger, at den årlige tur også er en rigtig hyggetur, hvor det sociale samvær bliver dyrket. Ud over nostalgien har Vespa scooteren for os i høj grad noget med hygge at gøre, forklarer Erik Laursen, der var tovholder på dette års tur til ROFI-Centret.

Han, der nu er pensionist, har haft sin scooter i 30 år. I 25 af årene har han været med på klubbens åleture. Men hvad er det da, der er så specielt ved en Vespa scooter, at den bliver en livslang kærlighed for mange?

- For os er det et helt specielt køretøj. De fleste af os kan selv skrue på og reparere dem. De gamle scootere bliver dyrere og dyrere, efterhånden som de stiger i alder. En gammel Vespa, der er vel renoveret og godt vedligeholdt, kan vel i dag købes for 25.000-30.000 kr., men priserne varierer meget, siger Erik Laursen.

Tre generationer

Han anslår, at gennemsnitsalderen på deltagerne i turen til Ringkøbing er omkring de 60 år. Den ældste på 86 år er med i en ledsagerbil. En af de yngste på holdet er 27-årige Michael Bang Jensen. Han er et godt eksempel på, at kærligheden til Vespa scooteren også kan gå i arv gennem generationer. Hans farfar, Per, var i sin tid med på åleturen. Hans far, Carsten, der er 51 år, har været med i omkring 30 år og var også med i Ringkøbing i år. Unge Michael, der kører på en særdeles velholdt scooter fra 1962 – han arvede den efter sin farfar – er med på sin ottende tur.

Far Carsten arbejder til daglig som lastvognsmekaniker, og søn Michael arbejder med styring af et godslager. De to har følgende opskrift på, hvordan en Vespa scooter, der har en to-takts motor og en blanding af olie og benzin som brændstof, skal behandles for at køre godt og holde i mange år:

Kærlighed, tæsk og opmærksomhed

- Den skal have en masse kærlighed, ”lidt tæsk” engang imellem og en masse opmærksomhed. Bortset fra tæskene, så skal den stort set behandles som fruen derhjemme, siger Michael og Carsten Bang Jensen med glimt i øjet.

En Vespa scooter kan snildt køre 80 km i timen. Den er i færdselsmæssig forstand i samme kategori som en motorcykel og må f.eks. godt køre på motorveje. Men dem holder Vespa-entusiasterne sig helst fra.

- Vi foretrækker naturoplevelserne på de mindre veje. Og det er en helt speciel oplevelse, når udstødningen fra en Vespa blandes med lugten af gylle fra en svinefarm, som en af deltagerne i turen til Ringkøbing udtrykker det.

Deltagerne i Vespa-turen var i øvrigt meget begejstrede for opholdet og servicen fra personalet i ROFI-Centret.

- Det er dejligt at kunne overnatte og blive bespist under samme tag. Og de stegte ål – de var, lige som de skal laves, understreger Erik Laursen.

 

  Vespa scootere på rad og række ved bagindgangen til ROFI-Centret. 
Michael Bang Jensen på Vespa scooteren fra 1962, som han arvede efter sin farfar. Til højre på billedet hans far, Carsten Bang Jensen, og til venstre Erik Laursen, Hadsten, der var tovholder på turen til Ringkøbing.  
  Ifølge kendere skal en Vespa scooter have kærlighed, lidt tæsk og masser af opmærksomhed for at køre godt og holde i mange år.
Farvel og tak for denne gang. Vespa-entusiaster på vej hjem søndag morgen efter et godt ophold i ROFI-Centret.